Marjon Hoen Bedrijfsreclame   |   06 55 712 851   |   info@marjonhoen.nl

Ontwikkeling magazine

Veel mensen weten dat ik al heel wat jaren in de paardenwereld meeloop. Ik ben vaak te vinden op diverse pony- en paardenwedstrijden. Soms in de organisatie bij mijn eigen vereniging, soms als jurylid of deelnemer maar de laatste jaren ook regelmatig met een camera. Sinds vorig jaar heb ik een fotoservice waar ruiters wedstrijd foto’s kunnen bekijken en bestellen. Maar deze blog gaat over een speciale opdracht die ik dit jaar heb mogen ontwikkelen: de hengsten brochure van Reesink Stallions! Zo leuk om een dergelijke opdracht te mogen doen… het staat zo dicht bij mijn paardenhobby!

Inleidend gesprek

Hoe gaat de ontwikkeling van een dergelijke magazine in zijn werk? Eerst heb ik met de opdrachtgever een gesprek. We bespreken de doelgroep, welke uitstraling het magazine moet hebben en wat verder hun wensen zijn. Ook komen er technische details voorbij. Hoeveel pagina’s mag de brochure hebben om nog geniet kunnen te worden en welk papiersoort past bij de gewenste uitstraling. Omdat ik vaker dergelijke projecten ontwikkel neem ik altijd een aantal voorbeelden mee. Dat geeft de opdrachtgever direct inzicht hoe het eruit kan komen te zien.

Vormgeving

Na dit gesprek ben ik met de vormgeving begonnen. Het eerste ontwerp concept bij de klant neerleggen is één van de meest spannende momenten in het totale proces. Heb ik wel goed genoeg geluisterd en heb ik de juiste keuzes gemaakt betreffende kleurgebruik, lettertype keuze en vormgeving? Geeft het de klant het juiste gevoel? In het geval van deze hengsten brochure waren er geen aanmerkingen maar wel enkele aanvullingen. Deze heb ik verwerkt en daarna kon ik verder met de opmaak.

De vormgeving uitgelicht

Wat maakt de vormgeving van het magazine van Reesink Stallions specifiek?

  • Lettertype gebruik

Het lettertype is gelijk aan de site om dezelfde uitstraling naar buiten te hebben. Teksten zijn niet te klein vanwege een goede leesbaarheid en ze zijn speels opgezet om een zo open mogelijke moderne brochure te realiseren.

  • Kleurgebruik

Het blauwe logo is basis. Blauw staat voor professioneel, vertrouwen en straalt rust uit. Het donker blauw is gecombineerd met een beige en een witte frisse ondergrond. Beige is een natuurlijke warmere kleur en ademt rust en ook betrouwbaarheid uit. Deze tint is mooi te combineren met meer goudachtige tinten. Goud sprankelt en maakt de gehele uitstraling wat luxer. Extra bijzonder is dat deze goudtinten in de foto’s van de omslag terugkomen. Dat maakt het geheel compleet.

  • Pagina verdeling

Er is gekozen voor een vaste structuur op de hengsten pagina’s. Dit om de algemene leesbaarheid makkelijk te maken. De hengst-naam staat bovenaan de informatie maar wordt tevens genoemd naast de pedigree. Dit heeft een dubbele functie. De hengst-naam is direct gelinkt aan de pedigree maar functioneert op die manier ook bij het doorbladeren van de brochure. Zonder de inhoudsopgave te lezen kan de lezer snel en makkelijk de hengst vinden waar men naar op zoek is.

  • Extra aardigheidje

Op elke hengsten-pagina staat een korte quote van een fokker, berijder of eigenaar. De lezer kan zonder de hele tekst te lezen toch snel een indruk krijgen van de hengst.

Opmaak

Wat zijn de werkzaamheden tijdens de opmaakperiode? Ik ontvang van de klant de teksten, de foto’s en de logo’s. De foto’s en de logo’s hebben meteen mijn aandacht. Ik controleer ze stuk voor stuk of ze geschikt zijn voor drukwerk. In het geval van Reesink Stallions kreeg ik geweldig beeldmateriaal aangeleverd. Niet vaak krijg ik dergelijke fantastische foto’s voor verwerking in een brochure. Het is echt geweldig met dergelijk basis materiaal te mogen werken! Dergelijke beelden geven meteen de extra uitstraling die we voor ogen hadden. De logo’s hebben we uiteindelijk niet geplaatst vanwege onvoldoende kwaliteit en ook omdat het uiteindelijk overbodig was in de brochure.

De teksten en de door mij goedgekeurde foto’s heb ik pagina voor pagina in de brochure geplaatst zodat het magazine langzaam vorm heeft gekregen.

Eindopmaak

Meestal gaat de opmaak een paar keer heen en weer naar de klant. Zeker in dit geval omdat het magazine 40 pagina’s telt. In deze fase doet zowel de klant als ik zelf de teksten heel goed controleren. Daarnaast maak ik in deze fase al het beeldmateriaal drukwerk geschikt. Foto’s krijg ik in RGB en jpg (lees internet) aangeleverd. Ik zet deze om naar CYMK (drukwerk) en schrijf ze weg als tiff omdat dat de drukwerk kwaliteit bevordert. Als de klant alles heeft goedgekeurd maak ik van het opmaakbestand een drukwerk geschikt pdf bestand. Na nog een technische controle gaat het drukwerk bestand pas naar de drukker. En dan begint het wachten…

Eindproduct

Een dikke week later krijg ik bericht dat het magazine gedrukt is. De volgende ochtend staat er inderdaad een pallet vol drukwerk bij mijn studio. Weer een spannend moment! Gauw doe ik één van de dozen open en wat ben ik blij als het er prachtig uit ziet. Priksgewijs controleer ik of het drukwerk in orde is, ook dat hoort erbij. Ik wil zeker weten dat al het drukwerk er goed uitziet. Dan pas gaat het naar de klant.

In dit geval waren de brochures nog niet zomaar bij de Reesink Stallions. Je wilt niet weten hoe zwaar drukwerk is! Mijn auto ging door de veren toen ik halverwege met inladen was. Uiteindelijk heb ik de magazines met de paardentrailer weggebracht – hoe toepasselijk! Het mooiste moment is dat je ziet dat de klant ook blij is met het eindresultaat!

Heb jij naar aanleiding van deze blog vragen of wil je meer informatie over mijn werkzaamheden als grafisch vormgever of fotograaf? Misschien kan ik wat voor je betekenen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden via de mail of bel 06 55 712 851.