Fraaie beeldkeuze en privacy

Welke foto’s ga je gebruiken in je reclame campagne of op je site? Dat is geen gemakkelijke vraag! Er is veel keus. Ga je voor mooi, creatief of durf je de confrontatie aan? En vooral, welk plaatje is passend bij jouw dienstverlening of jouw product? Welke doelgroep wil je bereiken? Kun je de kosten beperkt houden? En waar krijg je nog meer mee te maken? Heel wat vragen waar je tegenaan kunt lopen.

Mooi beeld

Welk beeld doet het goed? Natuurfotografie is over het algemeen heel geliefd. Plaats je bijvoorbeeld een prachtige ondergaande zon op je social media pagina, dan krijg je vaak veel likes en reacties. Op websites worden ook vaak fraaie natuurfoto’s gebruikt. Het is zeker sfeerbepalend maar spelen deze foto’s op de juiste manier in op jouw doelgroep? Als natuurfotograaf, tuinder of als jij een vakantiepark runt, dan is dat passend. Wanneer jij echter een ander beroep uitoefent dan is het de vraag of dit soort beeld voldoende zegt over jouw bedrijf.

  

• Als vormgeefster èn fotograaf gebruik ik zelf vaak natuurfotografie in PR uitingen… vaak wel aangevuld met een bijpassend tekstje.

Confronterend

Online zijn veel sites te vinden met goedkope of zelfs gratis Stock-fotografie. Het aanbod is royaal en de kwaliteit is gemiddeld goed. Verleidelijk om daaruit te kiezen, ik doe het zelf ook wel eens, maar is dat wel verstandig? Het is vaak erg algemeen beeld en IEDEREEN kan het gebruiken. Het zal je maar gebeuren dat jij op jouw site dezelfde foto hebt staan als de directe concurrent. Mocht je toch extern beeld gebruiken let dan op de copyright die op veel foto’s zit. Er kan een hele vervelende situatie ontstaan als jij een foto gebruikt zonder toestemming van de fotograaf! Ik ken zelfs fotografen die je meteen een behoorlijke rekening sturen bij oneigenlijk gebruik.

  

  

• Eén foto op verschillende manieren gebruikt. In kleur en zwart-wit. En bewerkt in Photoshop, elk met hun eigen sfeer en uitstraling maar toch blijvend herkenbaar.

Creatief

Het leukste is je ‘eigen’ fotomateriaal te hebben/te laten maken. Beeld dat specifiek gaat over jouw dienstverlening en/of product of werkplek. Dat lijkt een dure investering maar bij een goede reportage kun je heel lang gebruik maken van de diverse foto’s. Je kunt ze op verschillende manieren inzetten. Je kan ze in kleur gebruiken maar ook afdrukken in grijstinten of duotonen. Daarnaast zou je een compilatie of juist een uitsnede kunnen (laten) maken. Bewerkingen in Photoshop geven soms ook fraaie resultaten. Korte aanvullende tekst doet de rest. Op die manier blijf je heel herkenbaar en gaat de reclame-uiting ECHT over jouw onderneming en is relatief betaalbaar!

  

  

• Deze compilatie bestaat uit slechts 2 foto’s maar je kunt ook 3 of 4 foto’s mooi laten samenvloeien. Deze compilaties zijn natuurlijk ook weer bruikbaar op verschillende manieren.

Privacy

Tegenwoordig heb je ook te maken met de nieuwe privacy wetgeving. Ik ben geen jurist, maar ik weet wel dat de regels betreffende plaatsing van foto’s aangescherpt zullen worden. Heb jij mensen die bij jou op de site of in ander reclame materiaal staan, al schriftelijk om toestemming gevraagd of je hun foto wel mag gebruiken? Wil je bijvoorbeeld personeel in een smoelenboek op je site zetten, dan moet elk personeelslid daarvoor persoonlijk toestemming geven. Je bent verplicht schriftelijk duidelijk te maken waarom een foto geplaatst gaat worden. Geeft de werknemer die toestemming niet dan kun je die foto ook niet gebruiken! Elke gebruikte foto moet tevens beschermt worden tegen misbruik. Het lijkt me praktisch gezien niet altijd eenvoudig de regels toe te passen maar wanneer er een afgebakende situatie is dan zou ik zeker rekening houden met de nieuwe wetgeving.

  

• Een goede scherpe basis foto kan ook dienen als een close up en geeft direct weer een ander maar toch herkenbaar beeld.

Samenvattend

Als je creatief met eigen fotomateriaal om gaat zijn de kosten redelijk binnen de perken te houden. Je kunt dan een goede en juiste sfeer neerzetten. Eigen professionele fotografie specifiek passend bij jouw doelgroep en product en/of dienstverlening spreekt het meest tot de verbeelding. En let bij plaatsing van beeld op copyright en vraag schriftelijke toestemming van mensen die op de foto staan.