Lettertype gebruik

De vormgeving van een huisstijl en de keuze van een lettertype zijn nauw met elkaar verbonden. Ben jij (nog) op zoek naar de juiste uitstraling van je bedrijf of zou je je huisstijl willen aanpassen? Of wellicht ben je toe aan het restylen van je logo. De keuze van een lettertype is daarbij heel essentieel. Het is natuurlijk persoonlijk en heel smaak gebonden. Maar dat niet alleen. Er zijn meer dingen waar je rekening mee moet houden.

Lettertype keuze

Ik wil je graag een paar tips meegeven voor het kiezen van een lettertype:

  • Uiteraard moet het font prettig leesbaar zijn. Ik bedoel daarmee dat je altijd moet kijken hoe alle letters van het alfabet eruit zien. Soms gebeurt het dat een leuk uitziend lettertype toch bepaalde letters en/of cijfers heeft, die niet goed leesbaar zijn.

– Bovenstaand een voorbeeld van een aardig lettertype. Helaas lijken de r en de n te veel op elkaar… om de tekst beter leesbaar te krijgen is de r aangepast. Je begrijpt dat als je voor zo’n lettertype kiest dat je altijd waakzaam moet blijven op de leesbaarheid. Zelf zou ik dat een klant nooit adviseren. 

  • Probeer het aantal lettertypen dat je gaat gebruiken te beperken tot twee stuks. Gebruik bijvoorbeeld voor kopzinnen hetzelfde of een gelijkend lettertype als dat van je logo. Dit lettertype kun je dan ook gebruiken voor slogans en dergelijke.
  • Voor de algemene teksten adviseer ik je een strak en eenvoudig lettertype te kiezen. Met of zonder schreef maakt niet uit, maar zorg ervoor dat het font gebruikt kan worden in regular, bold, italic, condensed etc etc.

– Deze twee lettertypes zijn nogal standaard maar heel geschikt voor algemene teksten. Ze zijn in allerlei diktes en variaties te gebruiken, zowel online als in drukwerk.

  • Het lettertype waar uiteindelijk je keuze op is gevallen moet natuurlijk in diverse media gebruikt kunnen worden. Dus zowel online als in drukwerk. Sommige exclusieve fonts zijn niet altijd op alle computers in te lezen.
  • Wanneer je kiest voor een wat chique en dunnere letter zorg dan altijd dat het in drukwerk leesbaar blijft. Vooral als je witte tekst op een donkere ondergrond hebt, wil de tekst wel eens onvoldoende leesbaar blijven. Vooral op krantenpapier is daar een groter risico.

– Hoe ‘gevaarlijk’ het is een dun en chique lettertype te gebruiken is zichtbaar in bovenstaand voorbeeld.

  • De keuze van een lettertype is persoonlijk en smaak gebonden. Blijf altijd in je achterhoofd houden welke doelgroep je wilt bereiken en of het past bij de uitstraling van jouw bedrijf.

– De Comic Sans is een lettertype dat voor mij oubollig en onprofessioneel over komt… dat is natuurlijk heel persoonlijk, misschien past een modernere versie wel bij de uitstraling van jouw product en/of dienstverlening.

Keuze gemaakt en dan?
  • Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt zorg dan dat het lettertype consequent in al je reclame uitingen wordt doorgevoerd. Laat het opnemen in je huisstijl handboek. Elke leverancier kan daarmee werken. Je moet daar eigenlijk gewoon streng op zijn. Het zou tenslotte jammer zijn als je er voor niets aandacht en tijd in hebt gestoken!
  • Ook al heb je een uitnodigend lettertype in gebruik, zorg dat je teksten nooit te lang maakt. Afwisseling met bijvoorbeeld extra kopzinnen en/of fotografie werkt vaak goed. Een opsomming in een tekst geeft ook een overzichtelijk en leesbaar eindresultaat.
  • Een tekst is prettig leesbaar als je het sober houdt. Ga niet te vaak met onderstrepingen, vette letters en hoofdletters aan de slag. Het bevordert niet de rust en ook niet het lezers gemak. Hoofdletters in kopzinnen en slogans geven vaak een schreeuwerig geheel.

– Het onderste tekstje nodigt meer uit om te lezen dan het eerste tekstje met allemaal toeters en bellen.

Samenvattend

Als vormgeefster adviseer ik de klant altijd een lettertype te kiezen wat ze zelf mooi vinden maar ik vraag ook altijd door naar de potentiële doelgroep en welke dienstverlening en/of product ze onder de aandacht willen brengen. Wat de uiteindelijke keuze ook mag zijn goede leesbaarheid staat altijd centraal. Tot slot blijf waakzaam, zorg dat het lettertype van jouw huisstijl consequent doorgevoerd blijft worden in al jouw reclame-uitingen!

Mocht je naar aanleiding van deze blog vragen hebben of advies willen dan mag je me altijd bellen of mailen.