Marjon Hoen Bedrijfsreclame   |   06 55 712 851   |   info@marjonhoen.nl

Logo ontwerp in de praktijk

Het logo en de site van de Gemeenschapsraad Neede is een ontwerp van mijn hand. Het lijkt me leuk om jullie iets te vertellen over het proces om tot een passend logo te komen. (De vormgeving van een site is weer een iets andere procedure). Elk beeldmerk vertelt een eigen verhaal. Om dat verhaal te kunnen vertellen maak ik altijd eerst een inventarisatie. Dat begint in een voorgesprek met de klant. Wat is hun geschiedenis en hoe kijken zij naar de toekomst? Wat willen ze zeggen, wat is hun doel en wie willen ze bereiken? De Gemeenschapsraad Neede wil de samenwerking tussen de Needse partijen bevorderen om de gezamenlijke belangen zo goed mogelijk te kunnen behartigen. Ze doen dat echter op heel veel werkgebieden. Ook de doelgroep is breed, variërend tussen de 16 en 80 jaar. Extra lastig was dat ze me niet duidelijk konden maken waarin zij zich onderscheidde ten opzicht van andere dorpen in Berkelland. De eenheid in de Needse gemeenschap zou uitgangspunt moeten zijn. Dat was me al wel snel duidelijk. De mens staat centraal in al hun werk. Meestal heb ik na het eerste gesprek al wel een idee maar bij deze opdracht was dat niet zo. Er ging geen lampje branden omdat ik de vele informatie te weinig kon afbakenen. Het was een echte uitdaging!

Trots

In de eerste periode na de inventarisatie ben ik o.a. online in de geschiedenis gedoken, heb geografisch gekeken en heb ik gespeeld met woorden. Toen begon er bij mij iets te borrelen en werden de eerste schetsen handmatig gemaakt. In een later stadium zijn de schetsen gedigitaliseerd en heb ik in overleg met de klant de vormgeving steeds verder uitgewerkt. Het logo van de Gemeenschapsraad Neede werd niet binnen een week gerealiseerd, maar het eindresultaat is tot volle tevredenheid van de klant! Zelf schreven zij laatst op de social media: Zoals bekend hebben we een nieuwe website en Facebook pagina. Bij de ontwikkeling van de online pagina’s is er gelijktijdig ook gewerkt aan onze huisstijl en bijbehorend logo. Na vele jaren kon dit wel een upgrade gebruiken. Een flinke klus waarbij we zeer goed begeleid zijn door Marjon Hoen Bedrijfsreclame en Digitalie (zij heeft de site gebouwd). Het maakt ons daarom ook elke keer weer trots om complimenten te mogen ontvangen hiervoor. Vooral met betrekking tot ons logo blijkt dat menigeen zeer nieuwsgierig is naar alle ‘verstopte details’.

Natuurlijk vind ik het super gaaf dat ik zo’n bericht op de social media tegenkom! Het bracht mij op het idee deze blog te maken. Wat is nu uiteindelijk het verhaal achter het logo van de Gemeenschapsraad Neede?

De groene streep

Dit symboliseert de typische Needse rondweg die elke Needenaar kent.

De drie rode stippen

Deze stippen komen rechtstreeks uit het gemeentewapen toen Neede nog een zelfstandige gemeente was.

        

De slingers onder de stippen

Mensen! Door de combinatie tussen de stippen en de bewegende slingers creëer je het beeld van mensen. Deze staan in de gemeenschap Neede en ook bij de Gemeenschapsraad centraal.

De twee woorden uitgelicht in het rood

Een Neede. Oftewel één Neede. Alle inwoners dragen de mooie hechte Needse gemeenschap. Daarnaast wil de Gemeenschapsraad samenwerking tussen de Needse partijen blijven bevorderen om de gezamenlijke belangen nog beter te kunnen behartigen. Een mooi voorbeeld hiervan is de intensieve samenwerking met de Ondernemers Vereniging Neede. Vandaar ook hun slogan: Veur mekare, met mekare, die soms ook samen met het logo gebruikt wordt.

Alle elementen bij elkaar geven dit eindresultaat!

(Wil je ook de site bekijken klik dan op het logo!)

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of opmerkingen? Je mag me altijd bellen of mailen.