Huisstijlboek of document

In eerdere blogs heb ik het zijdelings gehad over een huisstijl handboek. Grote bedrijven hebben er doorgaans één. Soms is het ook echt een heel boekwerk! Maar als je een kleinere onderneming hebt kan een huisstijl document net zo nuttig zijn. Soms zijn een paar A4-tjes al voldoende en kunnen jouw leveranciers daar onafhankelijk van elkaar mee werken. Maar wat leg je nou vast in jouw huisstijl boek/document?

Basis

In het algemeen benoem je in een dergelijk document de basis elementen van jouw huisstijl. Deze bestaan meestal uit:

  • hoe jouw logo gebruikt mag worden
  • kleurgebruik
  • lettertype gebruik
  • overige (gebruik fotografie en achtergrond / kaders)
  • Do’s en dont’s

– In deze blog geef ik tussen de tekst voorbeelden hoe ik dat zelf voor mijn huisstijl heb vastgelegd. Mijn oorspronkelijke huisstijl handboek zat in een ringband zodat ik makkelijk aanpassingen kon doen. Tegenwoordig is het een digitaal pdf bestand.

Logo gebruik

Je geeft aan hoe jouw logo in kleur, zwart wit of bijvoorbeeld in 1 PMS kleur eruit ziet. Ook kun je benoemen of delen van jouw logo gebruikt mogen worden en hoe dat dan zou kunnen. Daarnaast bepaal je waar het logo in een PR-uiting komt te staan. Je plaatst het bijvoorbeeld altijd links of rechts bovenin, of gecentreerd, en je geeft aan hoe groot de vrije ruimte rondom het logo zou moeten zijn.

Kleurgebruik in drukwerk en online

In dit deel geef je aan wat de PMS kleuren zijn die in jouw logo of huisstijl gebruikt worden. Deze PMS kleuren vertaal je ook naar CYMK (FC-drukwerk) of RGB (beeldscherm). Zie mijn eerdere blog ‘Drukwerk onder de Loep’.

Het is mooi dat al jouw drukwerk er gelijkend uitziet. Als je één papiersoort kiest dan zullen de kleurtonen in alle PR uitingen er als één geheel uitzien. Mocht je toch kiezen voor meerdere papiersoorten en je vindt het belangrijk dat alles gelijkend is dan is het zinvol een kleurproef te laten maken. Mocht je kleurcodes moeten aanpassen dan kun je dat ook in je documentatie noteren. Noteer ook op welke papiersoort(en) jouw huisstijl gedrukt moet worden.

Lettertype gebruik

Het lettertype van jouw logo, van de slogans en van de reguliere teksten leg je vast. Als je heel precies bent kun je zelfs aangeven hoe groot het lettertype moet zijn en hoe deze verwerkt worden in bijvoorbeeld kopzinnen. Tevens is het ook belangrijk dat je aangeeft in welke kleur de teksten verwerkt mogen worden. De combinatie van lettertype en kleurkeuze maakt jouw huisstijl één geheel. Over de keuze van lettertypes zie mijn eerdere blog.

Overige

Gebruik van beeldmateriaal kun je ook vastleggen. Geef aan hoe je foto’s geplaatst wil zien. Bijvoorbeeld altijd in full-colour, in een duotoon /monotoon of in grijswaarden. Datzelfde geld voor de achtergrond van teksten / foto’s en kaderranden. Voor kaderranden kun je aangeven of ronde hoeken jouw voorkeur hebben of juist niet en hoe dik de lijnen mogen zijn.

Do’s en don’ts

Om een huisstijl document compleet te maken kun je aangeven wat absoluut niet de bedoeling is en wat wel mag. Dat kan simpel met een paar voorbeelden. Wat jij niet wil daar zet je een kruis door. Door het op die manier te visualiseren krijgt een leverancier een goed beeld hoe jij jouw huisstijl ziet.

Samengevat

Een huisstijl handboek/document is nuttig om jouw huisstijl te beschermen. Werk je samen met verschillende leveranciers dan krijg je soms te horen dat iets niet kan of komen ze spontaan, en goed bedoeld, met een ander voorstel. Het lijkt er dan op. Geef hier niet aan toe is mijn advies! Bij meerdere leveranciers blijft er dan niets van jouw huisstijl over. Jammer want het is een stukje professionaliteit wat jij uitstraalt. Dat wil niet zeggen dat je niet creatief mag omgaan met jouw huisstijl maar zorg er altijd voor dat de basis elementen in tact blijven.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of opmerkingen? Je mag me altijd bellen of mailen.