Marjon Hoen Bedrijfsreclame   |   06 55 712 851   |   info@marjonhoen.nl

Iedereen leest

Waar haal jij tegenwoordig informatie vandaan? Er zijn zoveel mogelijkheden! Zoek jij bijvoorbeeld via je telefoon op internet of vindt je het net zo relaxed om een tijdschrift, boek of nieuwsbrief te pakken? Volgens mij hangt het af waar je naar op zoek bent. Wil jij bijvoorbeeld weten wat de weersvoorspellingen zijn dan zoek je die heel gericht online op. Maar wil je meer achtergrond informatie over een thema of gewoon fijn willen ontspannen, dan kan het heerlijk zijn om hangend op de bank een boekwerkje of nieuwsbrief te lezen.

Inventarisatie

Maar heb jij je wel eens afgevraagd hoe een themabrief of boek eigenlijk tot stand komt? Als vormgeefster heb ik daar natuurlijk vaak mee te maken. Als ik een nieuwsbrief moet realiseren dan is de inventarisatie fase heel belangrijk. Wat moet het thema worden en voor welke doelgroep is het bedoeld? Een jonge actieve achterban voelt zich meer aangetrokken tot een wat speelse kleurrijke vorm en een wat ouder publiek zal zich bijvoorbeeld prettiger voelen bij een wat rustiger beeld en een groter lettertype. Ervaring heeft me geleerd dat visualisatie de keuze voor de klant makkelijker maakt. Daarom neem ik dat stukje bij de eerste inventarisatie mee. Ik maak een soort van sfeerbord waarin ik de basiskleuren, lettertype gebruik en beeld meteen zichtbaar maak.

Inhoudelijk

Als de stijl min of meer is bepaald gaat het over de inhoud. Welke foto’s zijn er en moet er misschien wat bij gemaakt worden? Zijn aangeleverde foto’s technisch goed genoeg? Soms worden internet foto’s aangeboden en deze kunnen dan voor drukwerk onvoldoende kwaliteit hebben. Daarnaast levert de klant al dan niet via een tekstschrijver de teksten aan. Het heeft mijn voorkeur om in de eerste ontwerpfase meteen de definitieve teksten aangeleverd te krijgen. Het ontwerp kan dan goed worden neergezet en geeft een direct beeld hoe het er straks uit komt te zien. Het verkort meestal de totale (ontwerp) procedure.

Vervolgfase

Na de ontwerpfase komt de definitieve opmaak en controle fase. Bij een degelijke voorbereiding zal deze fase niet zo veel tijd in beslag nemen. Nadat de controle fase achter de rug is kan het ontwerp gereed gemaakt worden voor de drukker. En dat laatste is best tijdrovend. Ik kijk altijd naar de juiste aanleverspecificaties en maak het document dan technisch in orde. Daarnaast moet de drukker bijvoorbeeld weten hoeveel er gedrukt moet worden, op welk papier en in welke kleuren. Bij een dikker tijdschrift/boek stuur ik naast het drukwerk bestand ook nog een zogenaamd zichtbestand mee zodat de drukker een idee heeft hoe het eindresultaat er uit moet zien. En dan is het afwachten tot dat het drukwerk wordt afgeleverd.

Eindresultaat

Wanneer is een tijdschrift eigenlijk prettig leesbaar? Ook dit is afhankelijk van de wensen van de lezer. Wat is zijn verwachtingspatroon? Over het algemeen is drukwerk uitnodigend als het een goede verhouding heeft tussen beeld en tekst. Professionele fotografie afgewisseld met niet te lange duidelijke teksten. Mocht een tekst toch wat langer zijn dan is het aan te bevelen kopzinnen te gebruiken. Ook het gebruik van papiersoort speelt een rol. Het moet prettig aanvoelen en het drukwerk moet er helder en mooi uitzien.

Iedereen leest en veel wordt van internet gehaald. Zelf doe ik dat ook. Maar ik merk in mijn klantenkring dat het lezen van nieuwsbrieven, tijdschriften en boekwerkjes ook waardevol is. Als reclame vormgeefster maak ik daar gebruik van want hoe breder de inzet van communicatiemiddelen hoe beter ondernemers hun doelgroep kunnen bereiken. Wil jij ook eens kijken of een themabrief of boekwerkje iets voor jou kan betekenen? Informeer naar de mogelijkheden via de mail of bel 06 55 712 851.