Beeldtaal

Beeldtaal is al zo oud als de weg naar Rome. Ouder zelfs! Eén van de belangrijkste oudste Romeinse weg werd aangelegd in 300 v. Chr. Het spijkerschrift ontstond echter al tussen 3300 en 2900 v. Chr. in Mesopotamië. Of neem de Egyptische hiërogliefen. Dat schrift ontstond al rond 3100 v. Chr. Later werd dit schrift vervangen door het Grieks en het Koptisch en nog later in het Arabisch. Nu zullen jullie zeggen: wat kunnen wij hiermee? Een heleboel! Deze geschriften zijn de voorlopers van onze huidige beeldtaal.

Tegenwoordig schrijven wij veel. Online maar ook via drukwerk en andere traditionele communicatie middelen. Ondernemers hebben veel te vertellen… heel veel, zelfs zoveel dat het soms onoverzichtelijk wordt. Te veel tekst nodigt echter onvoldoende uit om te lezen. Herken je dat niet? Als jij een bericht opent en het blijkt 5 pagina’s tekst te zijn? Zelf heb ik dan de neiging om het meteen weg te klikken en verder te zoeken naar meer toegankelijke en leesbare informatie.

Maar je hebt veel te zeggen! Dan kan beeldtaal een mooie oplossing zijn. Er zijn meerdere mogelijkheden om met beeldtaal te werken:

  • Fotografie of illustraties
  • Pictogrammen (tekens, symbolen, vormen, vlakken, delen van logo’s etc)
  • Typografie (woordbeeld)
Fotografie

Het kiezen van foto’s en illustraties is niet altijd zo eenvoudig als het lijkt. In mijn blog over ‘Fraaie beeldkeuze’ heb ik daar al aandacht aan besteedt. Eigen professionele fotografie, specifiek passend bij jouw doelgroep en product en/of dienstverlening, spreekt de lezer het meest aan. Probeer daar gebruik van te maken in lange teksten. Een goede foto vertelt op zich al een verhaal, straalt iets uit, een idee, een sfeer of een thema. Daar kan tekst soms niet tegenop.

– Ook dit is beeldtaal, de foto’s van bovenstaande home pagina’s vertellen heel direct iets over de organisatie of het bedrijf zonder dat je hoeft te lezen. 

Van spijkerschrift en hiërogliefen naar pictogrammen en emoji’s

Met symbolen en tekens kun je heel creatief zijn. Wel is het belangrijk dat je rekening houdt met de relatie van het symbool tot de gebruiker. Het teken moet voor de lezer duidelijk afgebakend en herkenbaar zijn. Dit zal per land en per doelgroep verschillen. Het zal afhangen van afkomst, cultuur, opvoeding, gewoontes, etc. Met de juiste keuze van symbolen kun je een indeling van een boekje of bijvoorbeeld een site toegankelijker maken. Waak er wel voor dat je niet overdrijft. Een overdaad aan tekens is net zo verwarrend als een overdaad aan tekst. Probeer het in de juiste verhouding toe te passen. En doe het niet omdat het zo leuk staat… zorg dat het een doel dient. Ook een combinatie van symbolen en fotografie kan verhelderend werken.

De diverse social media kanalen maken ook dankbaar gebruik van pictogrammen. Een prachtig voorbeeld is natuurlijk Facebook met alle emoji’s die je daar kunt aanklikken.

– Bovenstaand een voorbeeld hoe je pictogrammen in een boekje kunt verwerken en het gebruiksgemak kunt vergroten. Op de voorkant is ook gewerkt met een combi van fotografie en symbolen.

Woordbeeld

Tot slot kun je slogans gebruiken om duidelijk te communiceren. Wil je jouw slogan laten opvallen dan gebruik je bij voorkeur een ander lettertype dan het font van jouw huisstijl. Een opvallend kleurtje of kleurrijke achtergrond doet de rest. Heb je eenmaal gekozen voor een bepaald lettertype en kleur, zorg er dan voor dat je het in de vervolg campagnes blijft gebruiken. Dit om de eenheid en herkenbaarheid van jouw huisstijl te behouden. Leg het ook vast in jouw huisstijl handboek.

 

    

– Woordbeeld in de vorm van tekst. Mijn eigen slogan op witte ondergrond, voor de social media verwerkt met kleurvlakken refererend aan mijn logo. Overal hetzelfde lettertype, toch verschillend maar wel herkenbaar.

Samengevat

Hou teksten kort en toegankelijk. Toch veel te vertellen? Dan kun je best gebruik maken van beeldtaal maar hou wel rekening met de relatie van het symbolische teken tot de consument. Zorg voor een afgebakende herkenning en gebruik tekens consequent maar niet te vaak.

Vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze blog. Je mag me altijd bellen of mailen.