Fotografie en zo – deel 2

In een eerdere blog heb ik tips gegeven over het maken van foto’s van stilstaande onderwerpen. Nu ik naast mijn grafische werkzaamheden mijn fotografie service steeds meer uitbreid heb ik een aanvullende blog geschreven. In deze belicht ik het fotograferen van bewegende onderwerpen en situaties waarmee je soms moet dealen.

Basis

Voor elke vorm van fotografie kies je de juiste lens bij je camera. Bij interieur- en natuurfotografie denk je meer aan een breedbeeld lens en voor het fotograferen van mensen, paarden en/of honden is een telelens vaak handig. Dat laatste kan ook uitstekend met een meer standaard lens. De basisprincipes van fotografie blijven namelijk bij elke lens/cameratype hetzelfde.

Bij het maken van beeldmateriaal kijk je altijd waar het licht vandaan komt en hoe je daar maximaal gebruik van kunt maken. Voor ‘veilige’ foto’s heb je de zon in de rug. Zijlicht – of als je veel lef hebt tegenlicht – geven vaak nog meer sfeer aan een plaatje. Wat wel of niet kan is een kwestie van gewoon uitproberen.

Beslis tegelijkertijd ook welke achtergrond je wilt gaan gebruiken. Inspectie van de omgeving voordat je aan een foto-opdracht begint is echt aan te raden. Probeer een plek te vinden waar je mooi op afstand kunt fotograferen zodat je kunt in zoemen op het onderwerp. Hoe meer je kunt in zoemen hoe mooier de achtergrond – deze wordt dan mooi vaag en zo komt jouw onderwerp meer naar voren. Is de achtergrond wel van belang dan zoem je gewoon minder in! En soms heb je de achtergrond en het weer/lichtomstandigheden niet voor het kiezen en moet je er maar gewoon het beste van zien te maken…

Op de linkerfoto Totilas, het dressuurpaard van de eeuw, hier tijdens zijn eerste optreden in Hengelo. In de paardensport is die bewegingsonscherpte eigenlijk niet acceptabel – zie ook de bovenste foto van het afscheid van Salinero. Toch hebben de foto’s sfeer. Mijn lens en camera konden in die periode lastige lichtomstandigheden onvoldoende aan. De rechter foto van Yessin is meer conform de normen van de paardensport – op het juiste moment en zonder bewegingsonscherpte.

Normen

Voorbereiding is dus het halve werk! Je hebt de juiste lens bij je – eventueel ook een statief –, je weet waar het licht vandaan komt en waar je kunt gaan staan. Het is echter ook van belang te weten voor wie je fotografeert en wat de standaard normen in die sector zijn. In de paardensport zijn de wensen bijvoorbeeld heel anders dan wanneer je voor een bedrijf fotografeert. Bij zogenaamde ‘stand’ foto’s bij paardenfotografie zijn er regels waardoor paarden fraaier tot hun recht komen. Maar ook in beweging moet het bergop, op het juiste moment – in de tact van de beweging – en haarscherp zijn. Terwijl in andere sectoren bewegingsonscherpte juist wordt gezien als een mooie actie foto. Soms is het handig om beide te maken om de opdrachtgever een keuze te geven.

Een voorbeeld waar de opdrachtgever heeft gekozen voor het bewegende ‘onscherpe’ stokje. Deze ‘saaie’ handeling van het uitdeuken van een auto spreekt zo iets meer tot de verbeelding.

De watermolen in Diepenheim. Een simpel voorbeeld waar ik op twee manieren de beweging van het rad in beeld heb gebracht. 

Realiseren

Voor de realisatie even wat technische details op een rij! Voor haarscherpe foto’s van bijvoorbeeld een bewegend paard zet je het diafragma zo ver mogelijk open en kies je voor een snelle sluitertijd. Zou je meer bewegingsonscherpte willen dan neem je juist een langere sluitertijd. Wanneer de lichtomstandigheden niet ideaal zijn dan pas je de ISO waarden daarop aan en ga op een plek staan waar het licht maximaal is. Iets luiere fotografen zetten in dergelijke omstandigheden de ISO waarden op automatisch maar dat is wel gevaarlijk want dan krijg je soms te veel pixel/korrelvorming.

Beide foto’s zijn niet onder de meest ideale omstandigheden gemaakt. De achtergrond van de eerste foto was er gewoon – gelukkig scheen de zon! Die was in de andere foto weer ver te zoeken.

Eigen stijl

Hoe je ook fotografeert durf vooral creatief en jezelf te zijn. Fotografeer een keer van bovenaf – neem een trapje mee – of ga op je buik in het gras liggen en fotografeer juist van onder af. Probeer je te onderscheiden van andere beeldmakers. Gewoon lekker experimenteren. Doe lekker je ding en laat je niet afleiden door trends die je overal op de sociale media ziet. Dat is nergens voor nodig, het is hooguit inspirerend. Smaken verschillen en wat de één mooi vind daar heeft een ander niets mee. Ik geniet van het ontwikkelen van mijn eigen stijl, zoeken naar verrassend en ander beeld. Dat maakt voor mij het fotograferen juist leuk!

Wil je meer informatie over fotoreportages en/of de prijstelling? Voor de diverse mogelijkheden kun je mailen naar info@marjonhoen.nl

Hoe creatief kun je zijn. Het paard van de springamazone neemt wel heel veel hindernissen! En de ronde bol op de achtergrond komt vanwege ronding in waterstraal op de voorgrond nog meer tot zijn recht.