Marjon Hoen Bedrijfsreclame   |   06 55 712 851   |   info@marjonhoen.nl

Vormgeving van een internetsite

Zijn er nog bedrijven die geen internet site hebben? Jazeker! Er zijn kleine ondernemers die goed uit de voeten kunnen met alleen een Linkedin, Facebook en/of een Instagram account. Maar als je deze accounts combineert met een eigen internetsite dan kun je maximaal gebruik maken van alle online marketing mogelijkheden. De moderne websites zijn allemaal responsive. Dat wil zeggen op diverse schermgroottes te openen en te lezen. Hoe mooi is het dat jouw site zelfs in de avonduren op een telefoon leesbaar kan zijn. Er zijn overigens meer factoren die het succes en de bruikbaarheid van een internetsite bepalen. Maar hoe ga je eigenlijk te werk als je besluit om een internet site te willen hebben? Graag neem ik jullie mee in het proces om van niets tot een uitnodigende goed leesbare site te komen.

Voorbereiding is het halve werk

De meest belangrijke fase voor het ontwikkelen van een site is de aanvangsfase. Zelf maak ik voor mijn klanten eerst een zogenaamde sitestructuur en een moodboard. In de site structuur bepalen we samen welke knoppen en onderliggende pagina’s op de site wenselijk zijn. We zijn dus meteen bezig met het inhoudelijke van de site. Wat is belangrijk, welke dienstverlening of product moet eruit springen, waarin onderscheidt jij je ten opzichte van de concurrent, hoe houdt je de site overzichtelijk en wie wil ik bereiken? Zomaar een paar vragen waar we doorheen lopen. Het moodboard is meer een leidraad voor kleurgebruik en sfeer. Het maakt de huisstijl al enig sinds zichtbaar.

Uitwerken van het ontwerp

Wanneer de inhoud en de sfeer in basis bepaald zijn kan er met de vormgeving worden begonnen. Het heeft mijn voorkeur om in die fase definitieve teksten aangeleverd te krijgen. Het ontwerp kan dan goed worden neergezet en geeft meteen een direct beeld hoe het er straks uit komt te zien. Het verkort ook meestal de totale ontwerp procedure. Een goede tekst is belangrijk qua inhoud maar moet ook SEO vriendelijk zijn in verband met de online vindbaarheid. Een professionele tekstschrijver kan daarbij helpen. Mocht de klant echter nog geen tekst voorradig hebben dan werk ik het ontwerp uit met neptekst.

Bouwen

Een ontwerp gaat gemiddeld twee tot drie keer als pdf-bestand naar de klant. Als de vorm, de tekst en het beeld definitief zijn dan worden de documenten voor de site bouwer gereed gemaakt. Tevens worden de sitestructuur, het totale ontwerp, lettertypen en kleurcodes aan de bouwer doorgegeven. De nieuwe site wordt dan in een beschermde omgeving opgezet. De klant kan de basis structuur niet meer aanpassen maar inhoudelijk kunnen er in de tekst en het beeld nog wijzigingen doorgevoerd worden.

Definitieve vormgeving

De uiteindelijke vorm van de site is overzichtelijk, makkelijk leesbaar en uitnodigend. Belangrijke speerpunten zijn:

  • De site heeft niet te veel pagina’s
  • Teksten zijn kort gehouden en er is gewerkt met kopzinnen
  • Bij langere teksten is gebruik gemaakt van opsommingen
  • De huisstijl is doorgevoerd; er is eenduidig gebruik van kleur, lettertypes en logo
  • Er is gebruik gemaakt van professionele foto’s

 

De site is online en dan?

Wanneer de gebouwde site definitief door de klant is goedgekeurd dan kan deze in het openbaar online! Maar dan? Dat zal per bedrijf verschillen. Wat jouw wensen ook zijn probeer jouw site actueel te houden. Probeer regelmatig nieuwtjes te plaatsen, laat zien dat je actief bent. Trek de aandacht naar jouw site via de social media of nieuwsbrieven. Vertel waar je mee bezig bent of geef bijvoorbeeld een goed advies. Wees creatief, er is een scala aan mogelijkheden.

En niet minder belangrijk, zorg dat je ook up-to-date blijft betreffende veiligheid, updates en back-ups van jouw site. Er zijn professionele partijen die dat voor jou kunnen regelen als je daar zelf onvoldoende tijd voor hebt of het zelf liever niet doet. Er zijn diverse onderhoudscontracten af te sluiten die passen bij jouw site.

Hoe jij je website ook gebruikt, je zult merken dat als je er zelf regelmatig mee bezig blijft het steeds leuker wordt om aan je site te werken. Bij een goede mix van informatie en gebruik van de online mogelijkheden zullen steeds meer mensen jouw site bezoeken. En daar liggen natuurlijk jouw zakelijke kansen. Mocht je echter geen tijd hebben om zelf je site inhoudelijk bij te houden dan kan ik dat ook voor je regelen.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of opmerkingen? Je mag me altijd bellen of mailen.