Verleidelijk kleurenpalet

Welke kleuren vindt jij mooi? Waarom geven sommige kleuren jou een positief gevoel en waarom doen andere kleuren het tegenovergestelde met je? Kleuren prikkelen mensen en zorgen voor een emotie. In de reclame wordt daar gebruik van gemaakt. Maar hoe persoonlijk is kleurgebruik?

Communicatie en doelgroepen

Er zijn in de communicatie associaties betreffende kleurgebruik. Bij het ontwikkelen van een huisstijl of andere reclame-uiting, gaat het vooral om wie jij wilt bereiken. Natuurlijk is het belangrijk dat het kleurgebruik in jouw reclame campagne bij jouzelf past maar het is nog belangrijker dat het bij jouw potentiële klant past.

De primaire gele kleur van dit koolzaadveld maakt het landschap vrolijk, de blauwe vlinder voelt zich heel vertrouwt op de blauwe distel!

Primaire kleur-associaties

Primaire kleuren zijn rood, geel en blauw. Vanuit deze drie basis kleuren is een heel palet aan kleurmogelijkheden te realiseren maar deze kleuren hebben zelf ook een sterke uitstraling.

• Rood (en oranje) staan bijvoorbeeld voor warmte, liefde, energie en passie maar ook voor gevaar, actie en assertiviteit.

• Blauw is een koele zakelijke kleur welke oprechtheid, professionaliteit, vertrouwen en rust uitstraalt.

• Geel is een vrolijke kleur en is warm, zonnig en geeft een gelukkig gevoel.

   

De rode primaire kleur van de klaprozen zijn opvallend en warm, een afgeleide daarvan is de vrouwelijke kleur roze van deze groep flamingo’s die een speels en energierijk geheel vormen.

De associaties van andere kleuren

• Roze is een tint van rood en is een vrouwelijke kleur, kalmerend en geeft een ontspannen gevoel. Speels, vrolijk en energierijk. Daarnaast wordt deze kleur ook vaak gebruikt voor drama en liefde.

• Paars is een variant van blauw en staat meer voor luxe, koninklijk en rijkdom. Maar ook voor bemiddeling, raad, wijsheid, waarheid en creativiteit.

• Groen symboliseert rust en veiligheid en legt een link naar de natuur en groei. Het is in de natuur de meest voorkomende kleur en brengt balans en harmonie.

• Bruin staat daar dicht bij en is een mannelijke kleur. Het is de kleur van hout en aarde, geeft vertrouwen en straalt oa neutraliteit uit. Soms wordt deze kleur ook als oubollig ervaren.

  

De mannelijke kleur bruin en de kleur groen staan in de natuur dicht bij elkaar. Ze symboliseren rust en balans. De drie boomkikkers zijn mooi in harmonie met hun omgeving. 

De kleuren zwart en wit zijn eigenlijk geen kleuren maar worden wel veel gebruikt.

• Zwart is modern, stijlvol, serieus en krachtig maar heeft daar in tegen ook een associatie met de dood.

• Wit staat meer voor eenvoud, helderheid en rust. Vrede en puurheid. Symbool van helderheid, netheid en kalmte.

• Grijs is een tint van zwart en wordt vaak gezien als saai, grauw en massa. De donkere variant heeft echter een meer luxe, strakke en verfijnde uitstraling.

  

Wie herkent niet de serene rust als je in de ochtend door een wit sneeuwlandschap wandelt? Datzelfde verfijnde gevoel kun je hebben als je in een oude kerk of op een begraafplaats staat.

Samenvattend

In zekere zin is kleurgebruik persoonlijk. Ieder mens heeft een voorkeur voor een kleur. Vanuit zijn eigen passies, gewoontes en emoties. Als reclame vormgeefster maak je daar gebruik van. Met een degelijke inventarisatie van een doelgroep speel je daar zoveel mogelijk op in. Daarbij zijn de hier boven genoemde kleur-associaties een heel handige leidraad maar ze zijn niet bindend. Bij de juiste kleurkeuzes kun je mensen enthousiast maken voor jouw product/dienstverlening of zelfs verleiden tot aankoop/zaken doen.